Jamie är en pojke som inte alltid haft det så lätt. Han bor med sin pappa som är alkoholist. Han bor också med sin syster Jasmine och sin egen katt Roger. Hans andra syster Rose är död. Hon dog i ett av flera terrordåd i London, men det var så länge sedan så Jamie kommer nästan inte ihåg hur hon var. Det var en grupp islamister som tog på sig dådet.

Så småningom så träffar Jamie en ny vän som heter Sunya, hon är muslim och sedan Rose dog så ser han alla muslimer som terrorister. Jamie får bevara vänskapen som en hemlighet för sin pappa. För om han får reda på att hans son umgås med en muslim så blir det inte kul för Jamie.

Så fort mobbarna på skolan får reda på att Jamie umgås med Sunya börjar de att mobba dem aggressivt. Men en natt blir Jamie så arg på sin katt Roger att han slänger ut katten och sover. Dagen därpå hittar han inte Roger. Jamie blir jätterädd att det har hänt något med Roger.

Han möter en gubbe som är ute och går med sin hund och då frågar Jamie den gamla gubben om han har sett en katt någonstans och han säger ja, att han såg en död katt som låg vid kanten av vägen, nedanför vägen. Var det Roger eller någon annan katt?

Denna bok var spännande men samtidigt ganska sorglig. I betyg får den 4 av 5 stjärnor för att man får en tankeställare över vad bra man egentligen har det i skolan jämfört med många andra barn.

Joel Jönsson