Emanuel Kent har ett namn som är förvillande likt den store filosofens. I Konsten att ha sjukt låga förväntningar filosoferar Emanuel kring sitt liv som okysst tonårskille med en enda vän. Han berättar för läsaren att han vill fungera som en andlig vägledare så att ingen annan ska behöva göra samma misstag som han själv oavbrutet gör.  Och hans första råd är just detta: sänk förväntningarna.

När hans enda kompis Tore under en period är hemma från skolan på grund av familjeskäl ser Emanuel sin chans att bryta sig ur sin gamla roll på skolan och i klassen och bredda sin vänskapskrets.

I bokcirkeln tyckte vi ganska olika om boken. Några av oss tyckte att den var fantastiskt bra med genialiska personbeskrivningar av författaren Åsa Asptjärn. Andra tyckte att visst, den är lite smårolig på sina ställen, men inte mycket mer än så. Och Emanuel Kent gör ju så knäppa saker som det är svårt att känna igen sig i eller sympatisera med, tyckte några.

Detta är första boken av tre om Emanuel Kent och hans tillvaro.

/Camilla, Dalal, Nelli, Mollie, Omar, Zofia