Jag har läst boken Klaras hemlighet som är skriven av Christina Wahldén. Den handlar om Klaras liv, om hur hennes pappa blev en mördare när Klara var liten och åkte i fängelse och om hur Klaras mamma åker in på sjukhus men inte vet när hon ska komma hem.

Klara var bara 10 år när hennes pappa sköt ihjäl en farbror inne på banken. Men det var en olyckshändelse enligt pappa i alla fall….

Klara måste stå utanför galler när hon ska berätta för pappa hur det har gått i skolan eller om hur mamma mår. Hon bor hos Ragnar och Britta som är äldre men snälla. Där bor Klara och Signe, hennes fågel, och också Hokus och Pokus men dom är inte så viktiga.

I den nya skolan träffar hon Maja, men ska hon få reda på vad hennes pappa är eller varför mamma är på sjukhus?

Jag tyckte den var jättebra. Man får en liten inblick i hur vissa kan ha det i världen. Jag skulle rekommendera den till åldern 9 och uppåt.

Emmie Tillquist