Bibblan guidar är en samling databaser och andra webbplatser som valts ut och granskats av bibliotekarier på svenska folkbibliotek. De är grupperade ämnesvis.

CAN – Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning –  informerar om alkohol och andra droger via sin sajt.

Code.org är en användbar sajt med programmering i fokus. Praktiska övningar för elever, tips och inspiration för lärare.

Havet.nu bidrar med nyheter, forskning och fakta om havet. För informationen står Stockholms universitets Östersjöcentrum och Umeå marina forskningscentrum.

Kroppen är temasidor som i ord och bild berättar om hur kroppen är uppbyggd och fungerar. Bakom informationen står 1177, Vårdguiden.

Library Press Display ger dig tillgång till digitala versioner av dagstidningar och tidskrifter från hela världen, tillgängliga samma dag som den tryckta versionen och med 60 dagars arkiv. Exempel på svenska tidningar som du har tillgång till på detta sätt är Svenska Dagbladet, Göteborgs-Posten och Aftonbladet.

Matteboken är ett verktyg för att studera matematik via webben. Bakom sidan står Mattecentrum, en ideell förening som hjälper barn och unga med matte. Materialet finns också på arabiska.

NE är ett omfattande uppslagsverk i digital form som ständigt uppdateras.

SMHI – Sveriges meteorologiska och hydrologiska institut – informerar om väder och klimat.

Tekniska museet informerar om teknik, tekniska framsteg och teknikhistoria på sin webbplats.

UMO är en webbplats riktad mot åldersgruppen 13-25 år. UMO förmedlar kunskap om sex, hälsa och relationer.

Världsnaturfonden WWF står bakom en webbplats med information och miljö- och naturvård.