Jag har läst en bok som heter Mina smala axlars längtan och är skriven av Maria Frensborg. Hon bor i Uppsala och jobbar som lärare och författare som skriver ungdomsromaner.

Magda går vårterminen i ettan på gymnasiet. Hon vill gärna bli ihop med Jens, en kille från 3:an. Hon kan till och med hans schema utantill för att kunna träffa honom i skolkorridoren.

En dag får hon ett brev från den hemliga klubben KG som står för det Kvinnliga Gymnasiet. Det är en klubb som är inriktad på kultur, litteratur, konst och musik. Samtidigt blir hon intagen i Ångan, skoltidningen som är styrd av Jens, som dessutom tycker att KG är ett gäng hemliga töntar. Magda känner sig kluven, måste hon verkligen välja mellan kärleken och drömmen om att vara med i KG? Hur länge kommer hon klara av att vara sig själv och inte förändras allt för mycket?

Mina smala axlars längtan är en fantastisk bok som dessutom är lättläst. Den handlar om att vara förälskad samtidigt som man har andra drömmar om att vara sedd och duktig, den ger en inblick i hur andra människor kan ha det också.

Boken passar till mellanstadieelever och kanske till några lite äldre? Det bästa med boken är nog att den drar in dig i historien och du tänker på den även efter att du har läst ut boken. Skönlitteratur som jag verkligen rekommenderar!

Zofia Horn