Milo-serien består av dessa tre böcker:

Milos flyktStanna Milo!Du klarar det Milo!

De handlar om Milo som tillsammans med sin familj flytt till Sverige från ett krigshärjat land. De har fått avslag på sin ansökan om uppehållstillstånd och vistas nu i landet olagligt. Med hjälp av vännen Maria gömmer familjen sig på olika adresser. De tvingas flytta gång på gång för att inte bli upptäckta. Det enda Milo drömmer om är att få leva ett vanligt liv som de jämngamla svenska barnen – gå i skolan, spela fotboll, kunna ta hem kompisar.

Så träffar han Elias som liksom han är intresserad av fotboll. De trivs tillsammans men Milo kan inte avslöja något om vem han egentligen är och var han för tillfället bor. Snart blir han inbjuden att fira Elias födelsedag, men kommer han att kunna vara med på festen?

Vi lär känna flyktingpojken Milo och hans familj och får följa hur deras tillvaro så småningom förändras. Genom de tre böckerna diskuterar författaren Åsa Storck hur det kan vara att leva som gömd i Sverige idag.

/Albaraa, Amir, Camilla, Mohammad-Fadi, Omar