Alba är uppvuxen i en släkt där kvinnorna den dag de fyller 18 år ärver en särskild övernaturlig förmåga. De blir ordbrodöser och får kraften att med sina skrivna ord styra andra människors tankar och handlingar.

Artonårsdagen närmar sig för Alba och hon gör sig redo för sitt inträdesprov i samlingssalen i den gamla nedlagda byskolan. Men, inget går som förväntat. Alba misslyckas med sitt prov, något som ingen annan ordbrodös tidigare gjort. Alla står som handfallna – hur är det möjligt?

Hastigt skickas Alba iväg till en avlägsen släkting i Stockholm för att få lite miljöombyte och annat att tänka på efter det som hänt. Tillsammans med sina nya vänner i huvudstaden, Lo och Klara, börjar Alba att nysta i det förflutna för att förstå det hon är med om idag.

Snart är hon otroliga upptäckter på spåren och inser att någon försöker hindra henne från att ta reda på sanningen. Ordbrodösen är en spännande och välskriven debutroman av Anna Arvidsson.