Fängslande berättelse med övernaturliga inslag i gymnasiemiljö.

Det är dags för ett nytt läsår på anrika gymnasieskolan Norra Latin i Stockholm. Till teaterprogrammet har de två tonårstjejerna Tamar och Clea sökt och i tuff konkurrens blivit antagna. De känner inte varandra sedan tidigare men delar samma dröm om en framtida karriär som skådespelare. I övrigt har de väldigt olika bakgrund: Tamar har lämnat familj och vänner i Östersund och ensam flyttat ner till Stockholm för studierna; Clea är uppvuxen i Stockholm med en skådespelande mamma. Boken varvar Tamars perspektiv med Cleas.

Första terminen på Norra Latin blir omtumlande för Tamar på många sätt, bland annat då hon får upp ögonen för att det övernaturliga faktiskt existerar. Hon kommer i kontakt med Erling Jensen, en tidigare elev på Norra Latin som försvann under mystiska och tragiska omständigheter på 1940-talet, och vars öde blivit en ofta återberättad vandringssägen på skolan. Tamar får antydningar om att han behöver hennes hjälp – men med vad och hur?

Sara Bergmark Elfgren är mästerlig på trovärdiga personskildringar och boken innehåller såväl vardagsrealism som magiska och ockulta inslag.