Denna Augustnominerade barnbok för mellanstadieåldern är en riktig pärla. Här varvas skräck med humor i en skruvad berättelse som samtidigt är så genuint sorglig.

Lilla Hon är ensam och mobbad i skolan. Hemma är hon i det närmaste osynlig för sina upptagna föräldrar. När de andra barnen stänger in sig i skolans kuddrum för att hoppa och ha kul tillsammans stänger de samtidigt ute Lilla Hon. Mest av allt i hela världen önskar sig Lilla Hon att få vara med i gemenskapen i det färgglada rummet.

Men det får hon inte. Istället roar klasskamraterna sig med att skrämma Lilla Hon med rysliga historier om påstådda spöken på vinden: Lärarinnan, Matfarbrorn, Slöjdflickan och Bibliotekspojken.

Barnen i skolan lurar upp Lilla Hon på vinden och låser in henne. Samtidigt som hon glöms bort av alla och absolut inte saknas av någon får hon äntligen uppleva gemenskap och nya trevliga bekantskaper bland spökena på vinden.