Detta är en fantastisk bok rakt igenom! Lars är lol är en sällsynt stark berättelse om mobbning och utanförskap, men handlar också om vänskap och kärlek. Boken är skriven av den norska författaren Iben Akerlie.

Amanda går i sexan när hon får förtroendet att bli fadder åt en ny elev i klassen, jämnårige Lars som har Downs syndrom. Hennes klasskamrater får samtidigt små gulliga förstaklassare som fadderbarn. Varför just jag? tänker Amanda. Hon är rädd för att Lars ska visa sig vara alltför konstig och annorlunda och att hennes koppling till Lars ska dra ner henne, göra henne mindre populär i klassen.

Trots sin oro blir Amanda god vän med Lars – fast riktiga vänner är de bara efter skolan, hemma hos Lars. De har roligt ihop och Amanda tycker om deras gemensamma, kreativa Harry Potter-lekar.

Amanda har svårt att hantera situationen när hon inser att några klasskompisar startat bloggen Retarded Much där bilder och filmer på Lars läggs ut för alla att skratta åt. Det ena leder till det andra och feghet gör att Amanda sviker Lars. Med stor ånger inser hon vad hon har gjort, att också hon nu är en mobbarna.

Ska Lars kunna förlåta Amanda? Finns det en möjlighet att göra allt bra igen?