En viktig bok om mod, att våga bry sig och säga ifrån när det behövs.

När pappa får sitt drömjobb i en annan stad tvingas Isak motvilligt att flytta. Från en stad till en annan, från ett hus till en lägenhet. Det som gör Isak mest orolig är att flytten också innebär att han tvingas fortsätta nian i en ny klass, på en ny skola.

Redan första skoldagen inser Isak en hel del om den nya klassen. Ett litet gäng med Sigge i spetsen styr över de andra sedan lång tid tillbaka. Ingen vågar säga ifrån. Mest utsatt av alla är Tova som bor i samma hus som Isak och som verkar hur schysst som helst.

Isak får snabbt en ny kompis i Ali i klassen, men när Isak vill prata om hur Sigge och hans gäng behandlar Tova och rent allmänt styr och ställer i klassen så menar Ali att Isak för sin egen skull ska försöka att strunta i det – annars lär det bara bli en massa problem.

Isak mår dåligt av att se hur Tova har det varje dag i skolan. Tova som är så lätt att prata med, som gillar samma musik som han, som får det att pirra i magen på honom…

Hur ska han kunna sätta stopp för Sigges gäng och visa Tova att han bryr sig?