Nyaste boken i Glimma-serien handlar om Lilly och hennes kompisar på ridskolan Mulen. Julia ska resa med sin familj till Tyskland över höstlovet, medan de andra i ridgänget  – Lilly, Stina och Simon –  alla ser fram emot den årliga hubertus-jakten som anordnas då. Det handlar om ett slags terränglopp till häst som avslutas med kappridning på ett öppet fält.

Till ridskolan kommer denna höst en ny kille, Zakir, som flytt till Sverige från Afghanistan. I sitt gamla hemland har han ridit mycket och nu skulle han vilja fortsätta med det i Sverige. Zakir är trevlig och verkar kunna passa in i gänget. Men, vad är det med Simon? Han verkar faktiskt lite svartsjuk…

Lilly misstänker också att det är något som Stina går och tänker på. Sista tiden har hon inte riktigt varit sig lik. Vad handlar det om? Hur ska Lilly kunna hjälpa sin vän?

Boken är skriven av Marie Helleday Ekwurtzel och bilderna är tecknade av Lena Furberg.