En originell ungdomsbok som jag fängslades av! Författare är Emily Barr.

Flora Banks är 17 år och bor i Cornwall i England. Hon lider av anterograd minnesförlust efter en hjärnskada när hon var i tioårsåldern. Flora kommer ihåg allt som hände innan hon blev sjuk, men bara tillfälligt det som hänt henne därefter. Flora minns saker i några timmar för att sedan glömma bort allt, vilket ofta får henne att känna sig förvirrad.

Hon skriver ner saker på sina händer och armar för att komma ihåg; hon antecknar i sin mobil och i en särskild bok som hon alltid har med sig. På så sätt klarar Flora att hantera vardagen. Stort stöd har hon av sina föräldrar och av bästa kompisen sedan barndomen, Paige.

En kväll förändras allt för Flora. Sent efter en avskedsfest hemma hos Paige – hennes pojkvän Drake ska resa på äventyr till Svalbard – går Flora ner till stranden. Då kommer Drake och sätter sig hos henne och småpratar. Det hela slutar med en kyss.

Denna Kyss dröjer sig kvar som ett minne hos Flora, hennes första kvarvarande minne sedan hjärnskadan. Ett minne som hjälper henne att förstå att hon nu faktiskt är 17 år och inte längre ett barn. Paige bryter med Flora på grund av det som hänt och Flora är som besatt av tanken att Drake ska kunna hjälpa henne att minnas, att Drake ska kunna göra henne frisk.

Så Flora Banks ger sig av på en lång resa – till Svalbard.